Fizikaepocha – szemezgetés 7. osztályosaink fogalmazásaiból
„A fizikaepocha részeként emelőcsigás kísérletekben vettünk részt.
Számomra az volt a legizgalmasabb, hogy kötél segítségével négyszer kevesebb erővel tudtuk felhúzni egymást a hintán. Fiúk és lányok egyaránt saját erejüket beleadva hajtották végre a kísérletet. Minden percét élveztük! (…)”
„Fizikaepochán kinti kísérleteket csináltunk, megfigyelhettük a csiga működését.
Az első csigát volt a legnehezebb húzni. Minél több csigát használtunk, annál könnyebben mozdult meg a súly.
Elvégeztük gyakorlatban egy kocsin az egykarú és kétkarú emelőt. Megpróbáltuk többféle módon is felemelni, de a legkönnyebben kétkarú emelővel lehetett megmozdítani. A háromcsigás emelőre egy szék volt rögzítve. (…)”
„(…) Az egyes csigán még [a legkisebb fiút] is nehéz volt felhúzni. A kettes csigánál már könnyebb dolgunk volt. A hármason szinte már szaladtunk a kötéllel. Nagyon élveztem!”
„(…) a kocsi megemelésével próbálkoztunk. Volt egy nagy gerendánk. A fiúk először egykarú emelőnek használták. Nagy nehezen meg bírták mozdítani a kocsit, de nem tudták tartani. Hoztunk egy tuskót, így már tudtunk kétkarú emelőt csinálni. A gerenda alá fektettük a tuskót, először középre. Így mindannyiunknak fel kellett állni, hogy a kocsi elbillenjen. (…)”
„Egy emelő segítségével kellett megmozdítanunk a kocsit. Többféle módszerrel is próbálkoztunk. Végül úgy sikerült a kerekét felemelni, hogy alátettünk egy deszkát, az alatt pedig volt egy farönk. Ráálltunk a deszka egyik oldalára, hogy a másik felemelje a kocsit és hozzájuthassunk a kerekéhez.”
„(…) Először a két tonnás kocsit próbáltuk felemelni egy nagy fadeszkával. Nem sikerült. Másodjára egy fatuskóból és a deszkából kétkarú emelőt készítettünk. Ezzel könnyedén fel tudtuk emelni a kocsit. Azt is megnéztük, hogy 3 lány és 3 fiúnak kell felállnia ahhoz, hogy a kocsi megemelkedjen. (…)”
„(…) Az első kísérlet az egykarú emelő volt. Egy faléccel megpróbáltuk felemelni a kocsit. Később a kétkarú emelővel feleannyi erővel sikerült megemelni a kocsit.
Ezután csigákkal próbáltuk felemelni egymást. Volt ott egy 1-es csiga, 2-es csiga és egy 8-as csigasor. Az egyes csigával egy kicsit könnyebb volt, mint saját erőből felemelni egy gyereket. A 2-es csigával még egyszerűbb volt, mert minél több csigánk van, annál könnyebb az emelés. 8-as csigával volt a legkönnyebb felemelni az illetőt. (…)”
„(…) A legjobban az tetszett, amikor egy emelő és a saját testsúlyunk segítségével megemeltük az autót.”
„(…) A legjobban nekem az tetszett, amikor a fél osztály egy gerenda és egy tuskó segítségével meg tudta emelni a két tonnás kocsit. (…) a csigák segítségével megsokszorozhattuk erőnket.
„(…) Megállapítottuk, hogy minél több a csiga, annál könnyebb húzni, viszont annál több idő. (…)”
„(…) Nagyon érdekes volt látni, hogy egy rönk és egy gerenda segítségével pár gyerek fel tud emelni egy kisbuszt! (…) Jó volt látni, hogy hogyan működik a fizika a való életben.”