Fényszőttes – A Kor-Szó-Társ kikeleti podcast-sorozata
Virágvasárnaptól János-napig 2023. tavaszán folytatódik a szabad kezdeményezés által létrejött beszélgetéssorozat. YouTube csatornánkon és Spotify-on továbbra is az antropozófia forrásából merítő szó-társak gondolatai hallgathatók meg korunkról, tevékenységüket inspiráló felismeréseikről. G. Ekler Ágnes olyan kortársakat szólaltat meg, akik a szellemtudományból merítik földi munkálkodásukhoz az életerőt. Bízunk benne, hogy életük egy-egy képében, tényében nemcsak gondolati támaszra, de…
A világba nézek én – Országos Waldorf Alumni és Diákújság első lapszáma
Kedves Waldorf Közösség! Megjelent az Országos Waldorf Alumni és Diákújság első lapszáma, A világba nézek én! Cikkek, interjúk, alkotások 8 magyarországi Waldorf-gimnázium jelenlegi és már végzett diákjaitól. Sok-sok érdekes téma mellett, számos Alumnihoz kapcsolódó tartalmat is találtok benne, melyet pályaválasztás előtt álló diákok, érdeklődő vagy aggódó Waldorf-szülők figyelmébe ajánlunk: Utak a Waldorf után: Szabadság, mi…
• Adventi kert és spiráljárás története
Advent közeledtével rendre felmerül a kérdés, mi is tulajdonképpen a spiráljárás, hogyan alakult ki az adventi kertjárás gyakorlata a Waldorf-közösségekben? Az alábbiakban erről olvashattok egészen a múlt század húszas éveibe visszarepítő visszaemlékezéseket, amelyek elé gondolatindítónak a spiráljárás esszenciáját megragadó rövid bekezdést ajánlom figyelmetekbe: „Meglehet, hogy nagyon egyszerű a szertartás, mégis bölcsességgel teli, s a kis…
• Könyvajánló – Anna Woltz: Black Box
Anna Woltz: Black Box Ismét egy Anna Woltz könyv – a szokásos varázslattal. A világban tombol a Ticket, egy mozgalom, amely százalékokkal és színekkel írja le a gyerekeket. Jamie egy új valóságshow szerkesztőségének tagja, ami a tinédzserek világnézetét vizsgálja. A helyzet durvul, most már életek forognak kockán a világ (vagy legalábbis Hollandia) kedvenc élő show-jában,…
• Könyvajánló – Berg Judit & Kertész Erzsi: A Négy Madár Titka
Berg Judit & Kertész Erzsi: A Négy Madár Titka Jó kis történet. Igazi egydélutános könyv (300 alatt). Az a fajta, amit nehezen lehet leírni. Mindenki szereti a rejtélyeket, nem? Akkor is, ha egy szerettednek van szoros köze a dologhoz? Mindjárt más, mi? Kiki viszont pontosan ezzel a problémával szembesül. Gerda és nagyapja eltűnik, és csak…
• „Ez olyan waldorfos…” Vagy mégsem?
Ezúton ajánljuk figyelmetekbe Kerti Janka, a Göllner Mária Regionális Waldorf Gimnázium 12. osztályos diákjának kutatását és cikkét, amelyet az állami és a Waldorf-középiskolásokról végzett. „Waldorf-iskolás, tizenkettedikes diákként számtalan véleménnyel találkoztam már a Waldorf-pedagógiáról és az ott tanuló diákokról. Például gyakran hallottam, hogy „a waldorfosok nem tanulnak eleget”, „a Waldorfban sok a művészi gyerek, de más…
• Könyvajánló – Zsiga Henrik: Végül magad maradsz
Zsiga Henrik: Végül magad maradsz Földünk legnagyobb kérdése, melyre kutatók milliói keresik a választ, megválaszolásra kerülhet. Hősünk, Alex, a pannonhalmi történész kap egy megbízást, mégpedig, hogy nézzen utána egy titokzatos kő eredetének. A történet során sok ilyen kő kerül elő. Alex beutazza a világot, egy titkos utat követve. Barátokat szerez, szerelembe esik és nevezetességeket látogat.…
• Könyvajánló – Paul Emberson: A táplálék halála és az emberiség feltámadása
Paul Emberson: A táplálék halála és az emberiség feltámadása Rudolf Steiner hatalmas impulzust adott Koberwitzben, mezőgazdasági kurzusa keretében. Ezen a kurzuson forradalmi módszereket vázolt fel a föld gyógyítására, egy megújuló mezőgazdasági technika kifejlesztésére, új gabonafélék és zöldségek termesztésére, amelyeket vadon termő változatokból fejlesztenének ki. A mezőgazdasági kurzus szándéka nem az volt, hogy megkíséreljék megújítani a…
• Angol nyelvű könyvajánló – Sherlock Holmes – The adventure of the Copper Beeches
Sherlock Holmes – The adventure of the Copper Beeches If I had to describe this book in one word, I would say it was great. I have always had interest in crime stories, I have even read Holmes stories before, but this is on a whole other level. It is an original one. It was…
• Könyvajánló – Patrick Ness: Kés a zajban
Patrick Ness: Kés a zajban A Chaos walking trilógia 1. kötete Manapság a titkok világunk szerves részét alkotják. Mindenhol ott vannak és mindent befolyásolnak. Patrick Ness ezt észrevette és teljes mértékben kitörölte a világából. Minden teremtlény, amely gondolkodik, Zajt bocsát ki, ami tükrözi a gondolatokat. Amikor az emberek megérkeztek az új bolygóra, elterjedt közöttük egy…
• Gondolatok a Waldorf-pedagógiáról
Gondolatok a Waldorf-pedagógiáról – Interjú Kotormán Mártával, iskolánk 3.o. osztálytanítójával a mamami honlapján „A Mamami fórumon az évek során több száz oldalon keresztül beszélgettek és ismerkedtek szülők a Waldorf-pedagógiával. Olyan fontos és alapos ismeretanyag gyűlt össze, ami ma is segítséget nyújthat tájékozódni vágyó szülőknek a Waldorf-pedagógiával kapcsolatban. Most összegezzük mindazt a tudást, ami segítség lehet…
• Könyvajánló – Frank Cottrell Boyce: Milliók
Frank Cottrell Boyce: Milliók Gondolj bele! Mit lehet kezdeni 220 ezer fonttal? Van benne fantázia, nem? És ha csak nagyon kevés időd lenne elkölteni? Az 5.-es Damain ezzel a problémával küzd. Egy házi készítésű ima után az ölébe pottyan egy táskányi, hamarosan lejáró pénz. Bátyja, Anthony, segítségével elkezdenek költeni. Senkinek nem szólnak a dologról, de…
• Könyvajánló – Michael Ende: A Végtelen történet
Michael Ende: A Végtelen történet Képzelj el egy világot, ahol minden a te fantáziádra van bízva, ahol azt csinálsz, amit akarsz. Egy világot, amit az emberek fantáziája táplál. Egy világot, ami a mai monoton világban pusztulásnak indul. Bux Barnabás Boldizsár rendkívül szerencsés. Megtalál egy sokak által áhított kincset: egy Végtelen történetet! Az általam olvasott könyvekben…
• Könyvajánló – A Silent Voice
Angol cím: A Silent Voice Japán cím: Koe no Katachi. Ishida Shouya az általános iskolai osztályának „rosszfiúk vezéregyénisége”. Egy nap új osztálytárs érkezik, Nishimiya Shouko, aki egy siket kislány. Ishida már az elejétől fogva elutasító, és lehurrogja a jegyzetfüzeten keresztül kommunikáló lányt, amit csak tovább fokoz különfajta csínytevésekkel és kisebb, de annál inkább lelkileg bántó…
• Könyvajánló – Daniel Defoe: Robinson
Daniel Defoe: Robinson Robinson Crusoe-ról biztos hallottatok már, viszont a teljes történetet kevesen ismerik. Érdemes elolvasni (mint minden más könyvet), mert sok érdekességet is leír ez a mindössze 280 oldal. Megmutatja a lemondás, elfogadás és kitartás sok-sok formáját, és az ember egyik alaptermészetét: a végtelen törekvést a kényelem iránt. Megmutatja, hogy lesz egy ifjú uracsból…
• Könyvajánló – Balogh Ottó: Orrvérzésig kutyaszán!
Balogh Ottó: Orrvérzésig kutyaszán! „Az első magyar Iditarod induló kalandjai és versenyei Alaszkában” Ezek a sorok szinte teljesen leírják Balogh Ottó könyvét. Az Iditarod a világ egyik leghosszabb és legnehezebb szánversenye. Az író (aki földrajztanár, vállalkozó, motivációs előadó és bestseller író) mégis nekivág a felkészülésnek, és a vele járó -50 foknak. A lehető legtöbb akadály…
• Könyvajánló – Mészöly Ágnes: A Kupolák Titka
Mészöly Ágnes: A Kupolák Titka Hárs Dóra elégedett az osztály cheerleaderei között kiharcolt helyével. Néhány óra múlva viszont ennek a pozíciónak a megőrzése lesz a legkisebb gondja. A kupolákban lakó, maradéktalanul jóságos lények átváltoztatják Dóra öccsét, és ő kénytelen lesz a különc osztálytársa, a csíkos hajú Panni segítségével megdönteni egy rendkívül kegyetlen és hataloméhes politikus,…
• Könyvajánló – Wolfgang Herrndorf: Csikk
Wolfgang Herrndorf: Csikk A Csikk olyan kategóriába tartozik, amire azt mondom elsőre: „Nem ajánlom senkinek!”. Másodjára az ellenkezőjét mondom. A könyv egy Maik Klingenberg nevű fiúról szól, akinek az életét megkavarja egy új diák, nevezetesen Andrej Csicsacsov, akit mindenki Csikknek hív. Csikk – iskolába érkezése óta – nem sok vizet zavar. Nem öltözik drága cuccokba,…
• Könyvajánló – Haszka Tomi: Sziú voltam
Haszka Tomi: Sziú voltam Egy magyar család az új kontinensre költözik, jobb szerencsében reménykedve. A kis Tomi együtt utazik a felnőttekkel. Pörög a történet, Tomit lehúzza egy örvény és dakoták közt ébred. Belecsöppen az indiánok életébe, pártfogókat talál, harcossá nő és kiállja a Naptánc megpróbáltatásait. A szerelem sem maradhat el, valamint a háború is kopogtat.…
• Könyvajánló – Szakács Eszter: A Szelek tornya
Szakács Eszter: A Szelek tornya Ezt a könyvet egyetlen szóval le tudom írni: Elképesztő! Ötletes elegye a görög mitológiának és a jelennek, a tudománynak és a mágiának, valamint új jelentést nyer a többistenhit szavunk is. Az első kötet elsődleges karaktere Mira, akinek nem egyszerű a sorsa. Egy kis csapat fiú az osztályából kipécézte magának és…
• Könyvajánló – Patrick Rothfuss: A Szél neve – A bölcs ember félelme
Patrick Rothfuss: A Szél neve – A bölcs ember félelme Az 13 éves Kvothe vérbeli színész. Az Edema Ruh vándor színésztársulatának tagja, ami a szülei vezetésével járja a földeket. Egy időre hozzájuk csapódik egy hivatásos arkanista – akit a köznyelv varázslónak bélyegez, de ez nem fedi a teljes igazságot – és tanítani kezdi Kvothe-t. Kvothe…
• Könyvajánló – Ghost stories-retold by Rosemary Border
Book review by Luca Ghost stories-retold by Rosemary Border Spooky season is nearly over but you could bring it back anytime with this book! The book contains six seperate stories in connection with ghosts and haunted places. However, the stories are short they are enjoyable, the endings are always shocking and you can finish the…
• Könyvajánló – Anna Woltz: Alaska
Anna Woltz: Alaska Itt a gimnázium első napja, és tiszta lappal lehet indulni. Sven Beekman epilepsziája miatt hátrányból indul és ezt támadással akarja ellensúlyozni. A gúny áldozata Parker Montijn, aki egy betöréstől teljes bizalomhiányban szenved. Valamint nemrég kellett megválnia imádott kutyájától, Alaskától. Sven szobájában megjelenik egy símaszkos alak, Parker pedig csak egyvalakire tud gondolni… Alaskára! …
• Könyvajánló – Mark Lawrence: A Tövisek hercege
Mark Lawrence: A Tövisek hercege Ez a könyv Ancrath örökös hercegének, Jorgnak követi a nem kissé véres útját. Miután 9 évesen egy tövisbokor ágai közül végignézi, ahogy nagybátyja emberei meggyilkolják az öccsét és az anyját, bosszút esküdik Renar gróf ellen. A tövisek kijönnek, de mérhetetlen fájdalma kiöl belőle minden szeretetet. Négy év mulva az Úti…
• Könyvajánló / Leiner Laura regényei
Leiner Laura 3 regénysorozatát ajánlom figyelmetekbe, melyek a mai modern világban élő kamaszokról (nemcsak) kamaszoknak szólnak. A Szent Johanna gimi sorozat 8 vaskos kötetben meséli el egy különleges gimnáziumi osztály eseménydús mindennapjait, tanítási óráit, izgalmas iskolai programjait az iskolába lépés első napjától kezdve egészen az érettségit követő útkeresésig egy naplóregény formájában. A Bexi 6 kötetes…
• Könyvajánló / Erdős István: Rajkó
Erdős István: Rajkó A Rajkó az egyik kedvencem, bár én (majdnem) minden könyvet szeretek. Hullámzó mű, van benne tragédia és komédia, volt, amikor sírtam, volt, amikor nevettem rajta. Főszereplőnk egy kisfiú (eredeti nevét nem árulják el), akit a fent említett szerencsétlenség után vándorzenész cigányok fogadnak be. A karaván vezetője úgy igyekszik jobb kedvre deríteni a…
• Diákok írták – Könyvajánló / Frances Hardinge: Hazugságok fája
Frances Hardinge: Hazugságok fája Faith és családja a történet elején elhagyni kényszerül Kent városát és az apáról terjengő pletykák miatt egy kis szigetre költöznek. Megkezdődnek az események…. Erasmus (az apa) mindenkit kitilt a szobájából és bezárkózik bonyolult kutatásokra hivatkozva. Az egész házra ráül a titkok ólomsúlya, és Faith nyomozni kezd. Bekerül a képbe egy titokzatos…
• Könyvajánló / Vadadi Adrienn: Miénk a színpad!
Vadadi Adrienn: Miénk a színpad! Vadadi Adrienn műve abba a „tinikönyveknek” csúfolt kategóriába sorolható, amelyből számtalan polcnyi található az összes, magára valamit adó könyvtárban. Ezek nagyjából ugyanolyanok: gimi, szerelem, (nem)tanulás, szerelem, dilemma, szerelem és még több szerelem. Ebben a könyvben is teljesülnek ezek a kitételek, de a szerző kitöltötte a réseket, amiket mások szabadon hagytak.…
• Adventi hangulat
Vasárnap gyújtjuk meg a harmadik gyertyát az adventi koszorúkon. A várakozás hangulata hatja át az egész iskolát, ezt örökítettük meg az osztálytermek táblaképein és a gyermekek alkotásain. ••••►
• Heti Steiner 25. − Krisztus és az emberi lélek 2.
A HETI STEINERben a Krisztus és az emberi lélek címen megjelent előadásválogatásból az élet értelméről szólót osztjuk meg veletek. Rudolf Steiner Krisztus és az emberi lélek Az élet értelméről Koppenhága, 1912. május 24. GA 155
• Heti Steiner 24. − Krisztus és az emberi lélek 1.
Az élet értelméről Rudolf Steiner szavaival, fogalmaival tiszta képet kaphatunk. A Krisztus és az emberi lélek címen megjelent előadásválogatásból kettő, melyek az élet értelméről beszélnek. Rudolf Steiner 1912-es előadásait közöljük. Rudolf Steiner: Krisztus és az emberi lélek Az élet értelméről Koppenhága, 1912. május 23. GA 155
• Heti Steiner 23. − A földfejlődés jövőbeli képe
A világ ma sokféle testi, lelki, szellemi kihívásnak kitéve éli napjait – érzékelve a múlt következményeit és egyre figyelmesebben a jövő kihívásaira. A legújabb HET STEINER-ben egy olyan Rudolf Steiner előadást közlünk, mely a jelenben való boldogulásunkat segítheti. Rudolf Steiner: A földfejlődés jövőbeli képe Dornach, 1921. május 13. GA 204
• Heti Steiner 21. − Krisztus és a szellemi világ 5.
A 6 részes előadássorozat ötödik előadása: Rudolf Steiner: Krisztus és a szellemi világ – A Szent Grál keresése 5. előadás Lipcse, 1914. január 1. A Krisztus-impulzus működése a lélek mélyében. Konstantin győzelme Maxentius felett. Parszifál és a Grál. A szent kehely. Michelangelo Pietája. Chrétien de Troyes, Wolfram von Eschenbach, Kyot. A csillagírás felmerülése Parszifál titkában.…
• Heti Steiner 20. − Krisztus és a szellemi világ 4.
A 6 részes előadássorozat negyedik előadása Rudolf Steiner: Krisztus és a szellemi világ – A Szent Grál keresése 4. előadás Lipcse, 1913. december 31. A háromszoros Krisztus-történés utóhatásai az Atlantisz-utáni korban. Zarathusztra: a kronológia világszemlélete. Ahura Mazda, Arimán, Zeruane akarata. Amsaszpandok, izárdok. Egyiptomi és káldeai misztériumok: asztrológia. Görög misztériumok: meteorológia. Óhéber bölcsesség: geológia. A próféták.…
• Heti Steiner 19. − Krisztus és a szellemi világ 3.
A megkezdett 6 részes előadássorozat 3. előadása Rudolf Steiner: Krisztus és a szellemi világ – A Szent Grál keresése 3. előadás Lipcse, 1913. december 30. A két Jézus gyermek. Az emberi lélek fejlődése a földfejlődés során. A nátháni Jézus gyermek lényének hármas hatása az emberiség érzékeinek, életszerveinek és lelkének fejlődésére (gondolkodás, érzés, akarat). Szent György…
• Waldorf 100(on is túl)
A solymári Fészek Waldorf Iskola tanára, Karkus Ottó előadása a Magyar Waldorf Szülők Szövetsége 4. konferenciáján hangzott el: Együtt felnőni – szülői szerep a Waldorf iskolákban 1919 – 2019.
• Heti Steiner 18. − Krisztus és a szellemi világ 2.
A 6 részes előadássorozat 2. előadását közöljük Vízkereszt Ünnepére. Rudolf Steiner Krisztus és a szellemi világ – A Szent Grál keresése 2. előadás Lipcse, 1913. december 29.
• Heti Steiner 17. − Krisztus és a szellemi világ 1.
A karácsonyt bevezető 6 részes előadássorozat első előadása: Rudolf Steiner Krisztus és a szellemi világ – A Szent Grál keresése Lipcse, 1913. december 28.
• Heti Steiner 16. − A megbocsátás
Advent előtt a megbocsátás a Heti Steiner témája: Szergej O. Prokofjev 1990-es budapesti látogatása során hangoztak el a következő szavak. “Ha a megbocsátást közelebbről szemléljük, láthatjuk, hogy ez korunk legfontosabb problémája. Ez az Én problémája, mert csak az Énből kiindulva lehet valóban szó a megbocsátásról.” ••••►
• Heti Steiner 15. − Szent Márton
A Márton-napi HETI STEINER ezúttal Gerard Klockenbring SZENT MÁRTON – Tours püspöke c. írását adja közre. Szent_Márton_Gerard_Klockenbring
• Heti Steiner 14. − Híd a világ szellemisége és az ember fizikai léte között
Rudolf Steiner 1920-as előadásciklusának 3. részét emeljük ki a legújabb HETI STEINER-ben. Materialista korunk csak az ember fizikaiságát veszi tekintetbe, pedig az ember a kozmosz gyermeke: állandóan hatnak rá a világmindenség erői. Rudolf Steiner ebben a 12 előadásból álló ciklusában ezt a kapcsolatot veszi szemügyre, különös tekintettel arra, hogy az ember fizikaisága hármas tagozódású (fej,…
• Heti Steiner 13. − Michael Imagináció
Steiner 1923-as októberi előadása, melyben a Michael ábrázolásokról, a kénes és vasfolyamatokról, a meteorvas jelentőségéről is olvashattok. Rudolf Steiner Michael Imagináció Szellemi mérföldkövek az év körforgásában Stuttgart, 1923. október 15. GA 229 RS_Michael Imagináció
• Az 1. magyar Waldorf-iskola megalapítója, dr. Göllner Mária
Reformer a 20. századból Cikk az első magyarországi Waldorf-iskola megalapítójáról, a háromgyerekes dr. Göllner Máriáról (1894-1982), aki filozófiából doktorált, találkozott és sokat beszélgetett Rudolf Steinerrel, börtönújságot indított, majd megalapította az első magyar Waldorf-iskolát… ••••► (2019. január 07. írta: Nőemlék)
• Egészséges gyermekkor a digitális világban c. előadás
Figyelmetekbe ajánljuk Dr. med. Michaela Glöckler „Egészséges gyermekkor a digitális világban” előadásának hang- és képanyagát magyar fordítással: ••••►
• 100 éves a Waldorf-pedagógia! (Duna TV)
100 éves a Waldorf-pedagógia! Nincs osztályzás! Emberközpontú oktatás és szabad szellem! Így tanulnak a gyerekek egy Waldorf-iskolában. Család-Barát magazin, Duna TV Szeptember 23., 19:30
• Heti Steiner 12. − Nevelésművészet az ember lényének megismeréséből 7.
Az e HETI STEINERben befejezzük az 1924-es nevelésművészeti előadást: Nevelésművészet az ember lényének megismeréséből A 7. részben a fantáziáról, ritmusról, a tanári konferenciáról, a különböző tantárgyakról is beszél Rudolf Steiner és csatoljuk az előadásokat lezáró kérdéseket és válaszokat is. GA 311 7. rész Torquay, 1924. augusztus 19. Kérdések Torquay, 1924. augusztus 20.
• Egyre több gyerek jár magániskolába – ez a jövő?
Bemutatunk néhányat, a több száz magyarországi magán, és alternatív iskola közül, ahol a gyerekek teljesen másképp tanulnak, mint az állami intézményekben. A legtöbbjük szerint azt kell tanítani, ami éppen érdekli a gyerekeket, és azon keresztül megismertetni velük a világot. Azt tartják, hogy a pozitív tanulási környezetben a kicsik kreatívvá, önállóvá válnak. Létrehoznak egy világot, melyben…
• Száz éves a Waldorf mozgalom
Milyen szellemi közegben születtek meg a reformpedagógiák a századfordulón és a rendszerváltozás környékén? Interjú Mezei Katalin Waldorf-pedagógussal (mediaklikk.hu | Kossuth Rádió 2019.09.01.) ••••►
• Sajtócikk a 100 éves Waldorfról
„Nem a gyereket szabjuk a tananyaghoz, hanem azt, amit tanítunk, a gyerekhez” Wekerle Szabolcs 2019. szeptember 11., 06:15 Magyar Hang 2019/36. Szeptember 7-én, volt száz éve, hogy megnyitották az első Waldorf-iskolát a németországi Stuttgartban. A Rudolf Steiner által kifejlesztett pedagógia ma a legelterjedtebb alternatív oktatási módszer a világon. (…) – A Waldorfot ezért nevezik…
• Heti Steiner 11. − Nevelésművészet az ember lényének megismeréséből 6.
Az e HETI STEINERben folytatjuk az 1924-es nevelésművészeti előadást: Nevelésművészet az ember lényének megismeréséből A 6. részben sok más mellett olvashattok a zenei és nyelvoktatásról, az euritmiáról is. GA 311 6. rész Torquay, 1924. augusztus 18.
• Heti Steiner 10. − Nevelésművészet az ember lényének megismeréséből 5.
Az e HETI STEINERben folytatjuk az 1924-es nevelésművészeti előadást. Az 5. részben Rudolf Steiner többek között a számolásról, számtanról, a négy alapműveletről, a geometriáról is beszél. GA 311/5. rész Torquay, 1924. augusztus 16.
• Heti Steiner 9. − Nevelésművészet az ember lényének megismeréséből 4.
Az e HETI STEINER a nevelésművészetbe vezet be ismét bennünket. A 4. részben szó esik a kezdő tanár ügyetlenségéről, képekben való történetmesélésről, a temperamentumokról vagy épp az epochális oktatásról. GA 311 4. rész Torquay, 1924. augusztus 15.
• Heti Steiner 8. − Nevelésművészet az ember lényének megismeréséből 3.
Az e HETI STEINER a nevelésművészetbe vezet be ismét bennünket. A harmadik részben Rudolf Steiner többek között a tankönyvekről, a növény- és állatvilág jelentőségéről a gyermek életében, a Rubikonról, a büntetés hiábavalóságáról és az inspirálásról beszél. GA 311 3. rész Torquay, 1924. augusztus 14.
• Heti Steiner 7. − Nevelésművészet az ember lényének megismeréséből 2.
A legújabb HETI STEINER a nevelésművészetbe vezet be bennünket. Alapvető fontosságú előadások minden pedagógusnak, nevelőnek, szülőnek, melyekből most a második részt közöljük. A nevelés jelenkori helyzetének jellemzése. A valódi emberismeret szükségességéről. Az inkarnáció. Az öröklődés és egyéniség, valósághű szemlélettel. A gyermek lénye a fogváltás előtt. A fogváltás korának változásai. A nevelés feladatai a különböző életszakaszokban.…
• Heti Steiner 6. − Nevelésművészet az ember lényének megismeréséből 1.
A legújabb HETI STEINER a nevelésművészetbe vezet be bennünket. Alapvető fontosságú előadások minden pedagógusnak, nevelőnek, szülőnek, melyekből most az elsőt közöljük. A nevelés jelenkori helyzetének jellemzése. A valódi emberismeret szükségességéről. Az inkarnáció. Az öröklődés és egyéniség, valósághű szemlélettel. A gyermek lénye a fogváltás előtt. A fogváltás korának változásai. A nevelés feladatai a különböző életszakaszokban. GA…
• Heti Steiner 5. − A gyermekek vallásos nevelése
A következő Heti Steiner-ben a gyermek lényének hétévenként változó titkairól, a nevelő és gyermek kapcsolatáról, a Waldorf-nevelés lényegi elemeiről olvashattok. Rudolf Meyer: A gyermekek vallásos nevelése (Részlet Rudolf Meyer Das Kind című művéből)
• Heti Steiner 4. − Szellemi húsvéti harangok II.
A HÚSVÉT ünnepének közeledtével egy két részletben elhangzott előadással szeretnénk megörvendeztetni benneteket. Az előadás címe: Szellemi húsvéti harangok II. A makrokozmikus és mikrokozmikus tűz A lélegzet és a vér átszellemiesítése GA 109 Köln, 1909. április 10-11 A Heti Steiner 4 előadással együtt átível a Húsvét előtti, alatti és után időszakon. Áldott Húsvéti Ünnepet kívánunk mindenkinek!
• Heti Steiner 3. − Szellemi húsvéti harangok I.
A HÚSVÉT ünnepének közeledtével egy két részletben elhangzott előadással szeretnénk megörvendeztetni benneteket. Az előadás címe: Szellemi húsvéti harangok I. A makrokozmikus és mikrokozmikus tűz A lélegzet és a vér átszellemiesítése GA 109 Köln, 1909. április 10-11 A Heti Steiner 4 előadással együtt átível a Húsvét előtti, alatti és után időszakon. Áldott Húsvéti Ünnepet kívánunk mindenkinek!
• Heti Steiner 2. − Igazság, Szépség, Jóság
A Waldorf Szövetség Rudolf Steiner 1923-as előadásával folytatja a Heti Steinert, melyet a Karácsonyi Gyűlés (1923/24) előtt egy évvel, közvetlenül az Első Goetheanum leégése után tartott meg: Igazság, Szépség, Jóság, mint a múltat, jelent és jövőt meghatározó hármasság titkai A Waldorf Szövetség a honlapján és a 100.waldorf.hu-n 2 heti rendszerességgel egy-egy Rudolf Steiner előadást vagy valamely…
• Heti Steiner 1. − Hogyan lehet a jelenkor lelki szükségletein úrrá lenni?
Heti Steiner 1. – Hogyan lehet a jelenkor lelki szükségletein úrrá lenni? A Waldorf Szövetség a honlapján és a 100.waldorf.hu-n 2 heti rendszerességgel egy-egy Rudolf Steiner előadást vagy valamely neves antropozófus által jegyzett írást, könyvrészletet, szöveget oszt meg a Waldorf-pedagógia 100. ÉVFORDULÓja alkalmából. A 100. évben különösen fontos a szellemi impulzus földi inkarnálódásának folyamatára új,…
• A Waldorf-nap margójára
„A Magyar Waldorf Szövetség tagja a Waldorf-pedagógia megszületésének közelgő 100. évfordulója alkalmából létrejött Waldorf 2019 e.V. nemzetközi szervezetnek, melynek célkitűzése, hogy mind nemzetközi, mind világszerte helyi szinteken induljanak el olyan kezdeményezések, projektek, melyek hozzájárulhatnak a Waldorf-pedagógia impulzusának megújításához.” ••••► Január 16-án egy egész napos rendezvény keretén belül volt lehetőség ismerkedni a Waldorf-iskolák és óvodák…
• A magyar Waldorf-mozgalom története
1924 A magyar Waldorf mozgalom története 1924 nagypéntekjén kezdődött, amikor Göllner Mária, a filozófia fiatal doktornője Dornachba utazott, hogy találkozzon Rudolf Steinerrel, akinek a munkásságáról egy korábbi drezdai utazása során hallott először. A találkozás nagy hatást gyakorolt rá, ezért még ugyanabban az évben még egyszer ellátogatott Dornachba és részt vett a szeptemberi antropozófiai kurzusokon és…
• Beszélgetés a Waldorf-pedagógiáról
„A művészet nem holmi vasárnapi úri huncutság” – beszélgetés a Waldorf-pedagógiáról Ijjas Tamás — 2018. október 05. Karkus Ottóval, a solymári Fészek Waldorf Iskola tanárával a pedagógia művészetéről, a felejtés szerepéről a tanulásban és a gyermekek megismeréséről beszélgettünk. (…) Külső szemlélőként annyit tudok a Waldorfról, hogy ez egy gyerekközpontú pedagógiai szemlélet. Viszont érdekelne, hogy mi…
• Könyvajánló: Jakob Streit Méheskönyv
Az alábbiakban egy nemrég megjelent könyvre szeretnénk felhívni a figyelmeteket: „Könyvünk főhőse, Konrád minden lehetőséget megragad, hogy nagyapja méheit megismerje, és télen-nyáron részt vegyen a méhészkedésben. Izgalommal tapasztalja, hogyan él a méhcsalád; megtanulja, mikor és miért csípnek a méhek, hogy egyetlen mézcseppben egy nagy virágoskertnyi nektár van s hogy kik is azok a herék; megfigyelheti,…
• Waldorf100 képeslapok
A Waldorf100 projekt szellemében készített képeslapok elindultak a világ minden tájára: ••••► Kapcsolódó írások: WOW-Day: ••••► WOW-Day Debrecenben (civishir.hu | 2017.10.28.) A debreceni Napraforgó Waldorf Iskola néhány éve az elsők között csatlakozott a magyar Waldorf-iskolák közül az úgynevezett WOW-Day (Waldorf One World) világméretű kezdeményezéshez. Az idén sem volt ez másként,…
• Mészáros Máté: Élet fa
Mészáros Máté Élet fa Hópelyhek leesnek Pajkosan játszanak De még esetlenek Fehérnek látszanak Pedig szivárványszín Benne van egy lélek Hideg van s fázik Előtted az élet! Valami hozzáér Valami jóleső Indul egy csorgó ér Régen hó most eső Táplál egy magocskát Mely kikel s virágzik Növeszt bokrot vagy fát Csak a víz hiányzik Az nem…
• A Waldorf-iskolák életrevalóbb fiatal embereket nevelnek
Fenntartható fejlődés gyakorlati szemmel / EU társadalom és jog A Waldorf-iskolák életrevalóbb fiatal embereket nevelnek Waldorf-iskolások – ezek nem azok, akik eltáncolják a nevüket? Nehéz dolga van a reformpedagógiának, ha szeretné elérni a működését gyakran szkeptikus távolságtartással szemlélő közvélemény elfogadását. Ennek az az oka, hogy nehéz felmérni, valójában mennyire ésszerűek az alternatív oktatási koncepciók. A…
• Waldorf-babák: természetes játék a képzelőerőért
• Waldorf-baba kontra Barbie: természetes játék a képzelőerőért Hogy mi az a Waldorf baba? Hát, az biztos, hogy a legkevésbé sem hasonlít Barbie-ra és mindarra, amit a műanyag, anorexiás, botoxtekintetű és merev végtagokkal rendelkező kishölgy közvetít. A Waldorf-baba természetes anyagokból (gyapjúból, vászonból, stb) készült, tudatosan rendkívül egyszerű külsejű, semleges arckifejezésű játékbaba, ami a gyerekek kreativitását…
• Húsvéti metamorfózis
Húsvét: barkaág, nyuszi, hímestojás, csokitojás, locsolkodás, bárány, cibereleves, sonka… Elárasztottuk magunkat díszletekkel, a figyelem ezek megformálására koncentrálható. De hol vagyunk mi? A színfalak előtt maskarázunk vagy tudunk nézőpontot váltani? Nézzünk kicsit az „ünnepi rutin” mögé, lássunk kicsit többet, halljuk meg a csendjét, érezzük a mélységét. Húsvét titka, a metamorfózis csodálatos rejtelme is. Az a hatalmas…
• Tévhitek a Waldorfról
Eloszlatjuk a tévhiteket a Waldorf-nevelés körül! Debrecenben több intézmény is foglalkozik Waldorf-neveléssel. Azonban az nem igaz, hogy ide csak a gazdag családok gyermekei járnak, vagy hogy ez „úri huncutság”. A gyermeket tiszteletben kell fogadni, szeretetben kell nevelni és szabadságban kell elbocsátani – mondta Rudolf Steiner, a Waldorf-pedagógia megalapítója. Többek között ez a gondolat határozza…
• Waldorf-iskolák nevelési-tanítási gyakorlata
WALDORF-ISKOLÁK (Pedagógiai Alternatívák Igazgatóságának filmje 2004) Szakmai vezető: Vekerdy Tamás Szerkesztő-riporter: Szirmai Márton Rendező-operatőr: Pálos György Pesthidegkúti, Óbudai és Miskolc-Hámori Waldorf Iskolák részvételével A Waldorf pedagógia az egyik legmarkánsabb irányzata a nemzetközi, de a hazai reformpedagógiai mozgalomnak is. Pedagógiai elvrendszerének (antropológiájának, fejlődéslélektanának) kidolgozója Rudolf Steiner volt. Az ő tanítása nyomán szerveződtek újjá, s kezdték újra…
• Sam Betts a Waldorfról
Az oktatás művészete RENCSÉNYI Elvira | 2010.10.6 | LXV. évfolyam 40. szám HétNap Lapkiadó Kft., © 2013 Sam Betts London mellett, a tengerpart közelében született. Gyermekkora Anglia különböző vidékein telt. ,,Erős ellenérzés alakult ki bennem az angliai fiúiskola (public school) iránt, ahova jártam, s az egyetemet sem találtam igazán tartalmasnak. Számomra az emberek mindig…
• WALDORF-PEDAGÓGIA MAGYARORSZÁGON
Nevelésművészet 2015/II. Waldorf-pedagógia Magyarországon Tartalom: Gondolat a karácsonyfa alá… Rudolf Steiner: Az emberi jellem Gyuricza László: Hangélmény és hang-reprodukció Gilda Bartel: Sugárzó hatások Dr. Albrecht Schad: A Waldorf-tanterv koncepciója a biológia oktatásban Szentkúti Márta: Jót, jókor Pornói István: A Hold ruhája Barabás Katalin: Bepillantás a Waldorf-mozgalom európai szintű együttműködését szolgáló szervezet életébe Mesterházi Zsuzsa:…
• AZ ÜNNEP A LEGDRÁGÁBB KINCS
„Az ünnep a legdrágább kincs, amit az emberiség Isten kincsestárából ajándékul kapott…” (Joshua Heschel) Hosszú napok óta gigászi méhlepényként vonja be az eget a szürke felhőtakaró, tiszta égi fénynek semmi jele. Minden belső erőforrásra szükség van ahhoz, hogy az ünnepvárás nyugalomban megtörténjen. Van, aki újra a karácsonyt várja, van, aki új karácsonyra készül. Sokan sokféleképpen…
• Euritmia – miért jó?
“Mennyi csodát rejt, s hányat bont ki a csönd meg a mozgás” (Weöres Sándor). Az euritmia az egész test mozgásával, a tér és idő világában teszi láthatóvá a hangzó beszédet azáltal, hogy a beszédképzés parányi, de összetett mozgásait az egész test mozgásává nagyítja. Ezért is hívják az euritmiát egyszerűen a látható beszéd művészetének. A Napraforgó…