A 3. osztályban a Teremtéstörténet meghatározó.
Nem csak történetként hallgatják meg a teremtés folyamatát a gyerekek, hanem mozgás, rendeződés, formák, ritmusok alakításával át is élik mindazt. Az euritmiaórákon még inkább kiteljesedik mindez a hangzó euritmia mozdulatai és a művészi módon rendezett mozgások, formák által. És persze Teremtést élnek meg nap mint nap, amikor a gondolatot képpé formálják a füzeteikben vagy amikor beszélnek, s „a szavakból mese szövődik lassan”. Nem csak a szavakból, de fonálból is képesek kezükkel, gondolataikkal teremteni. Ez történik a sapkakötéskor is. Ez a 3. osztály egyik nagy feladata. A sapkakötés előkészítő szakaszában önállóan gyakoroltak, felelevenítették már meglévő tudásukat (sima és fordított kötés). Ekkor jó alkalom volt rátekinteni a fonálra: Hogyan lesz a fonál?
Előkerült hát a tavalyelőtt kimosott nyers gyapjú, a kártoló kefék, az orsók. Fonni tanultunk. Kikutathatták, megtapasztalhatták a gyerekek a Teremtés rejtélyét, amint a kusza szöszből, a káoszból rend teremtődik az ujjaik között. Követhették, sőt ők maguk irányíthatták a maguk teremtési folyamatát: hogyan alakul át, formálódik a mozgás által, a szösz fonallá. Hogy milyen erőknek, mozgásnak köszönhető a gyenge szösz erős fonallá változása?
Fonás közben a kozmoszban munkálkodó erőkkel együttműködve kicsiben egy teremtő aktus, a világteremtés játszódik le.
Először érzékeikkel (minél többel) ismerhették meg a gyapjút. Kicsit mélyebben merülhettek el az élményben. Tapintották, látták, szagolták, hallgatták, érzékelték a gyapjúhoz kötött hőt, amivel titokzatos kapcsolata van a gyapjúnak. Aztán szöszmötölés, vizsgálódás közben azt is megtudták, milyen növények közt él a birka amelyiknek itt, most, a gyapjából fonalat fonnak.
Párokban dolgoztak, egyikük az orsót pörgette, másikuk a szöszt rendezte.
Bár így némileg rejtetten maradtak a beleható erők, hisz mindig csak egy részben vettek részt ők: vagy az orsót forgatták vagy a szöszt rendezték finoman ujjaik között. Az előbbiben a világba ható erő, az utóbbiban pedig a teremtő gondolatot nyilvánul meg. Az egyenesbe csúszó spirál maga a fonál. Nagy misztérium ez! Nagyon ügyesek voltak. A napok végére a kupac szösz akár 1-2 méternyi fonállá is átalakult.
Hosszabb idő kell, hogy önállóan is képesek legyenek fonni, talán nem mindenki lesz erre képes egyedül, de a három napos munka folyamatában a gyerekek éppen a megfelelő időben élhették meg emberként, itt a Földön a teremtést.
Kotormán Márta
3.o. osztálytanító