ÖKOISKOLA

A debreceni Napraforgó Waldorf Iskola első alkalommal 2014 januárjában, majd másodjára 2017-ben nyerte el az Ökoiskola kitüntető címet. A cím pénzzel nem jár, de elismerése a sok-sok éves munkának.
A Waldorf-iskolák egyébként is mindenhol, ahol csak lehet, igyekeznek természetes anyagokat használni, a gyerekek sokat dolgoznak gyapjúval, fával, agyaggal. Az iskolákban a gyerekeket körülvevő környezet is azt segíti, hogy a diákok minél közelebb kerüljenek a természethez, annak szerves részeként vigyázzanak mindenre, ami körülveszi őket. Nincs ez másképp a Napraforgóban sem.
Kalendáriumunk is a természet rendjéhez és a hagyományokhoz igazodik, de egyéb kézzelfogható eredmények is mutatják a közösség elkötelezettségét a fenntarthatóság iránt:
Ősszel a Szent Mihály-napi erőpróbáink során igyekszünk legyőzni a “Sötétség sárkányát”, különböző akadályokkal küzdenek meg diákjaink. Emellett, mivel a hagyományok szerint ez a termények betakarításának időszaka, mi is felhívjuk a figyelmet a “természet kincseire.
Évente egy-két alkalommal bolhapiacot szervezünk: igyekszünk kinccsé tenni azt, ami a másiknak már felesleges. Novemberben, a Szent Márton napon is tartottunk használt ruha, és játékbörzét, felhívva a figyelmet a régi megbecsülésére, használhatóságára.
Az udvaron van biciklitároló, ami teljes kihasználtsággal üzemel. A szülők egymás között egyfajta telekocsi-rendszert is működtetnek: az egy útvonalon lakók gyakran szállítják egymás gyermekeit.
Az egyik tanteremben üzemel egy mini akvapónia-rendszer, amely egy önfenntartó, vegyszermentes növénytermesztést tesz lehetővé, halak segítségével, osztálytermen belül. Bővebben:  www.aquaponics.hu
Iskolánkban a szelektív hulladékgyűjtés is megvalósul; a papír, műanyag, szárazelem gyűjtésére külön hulladékgyűjtők találhatóak az iskolaépületen belül, udvarunkon pedig egy komposztáló működik. Folyamatosan dolgozunk az udvar zöldebbé tétele érdekében.
Kialakulóban van egy saját kis termelői piac, ami egy, szülők által indított kezdeményezés: itt 100 százalékos, természetes almalevet, házi sajtokat és házi szappanokat vásárolhat a közösség.
A nyelvórán is van “fenntarthatóság”: a gyerekek a témába vágó, idegen nyelvű cikkeket is fordítanak időnként.
Kicsiny könyvtárunkban külön helyet kaptak a “zöld” könyvek, újságok. Ezek száma a Liget Műhely Alapítvány által kiírt nyertes pályázatnak köszönhetően növekedett, így még több Szitakötő című újságot olvasgathatunk mindannyian.
Az iskola újrapapírt használ, és a kétoldalas fénymásolás-nyomtatás gyakorlatát igyekszik meghonosítani.
A havazás beálltával madáretetőket helyezünk ki udvarunkon, betartva a felelősségteljes madáretetés szabályait.
A Víz Világnapja (március 22.) és a Föld Napja (április 22.) közötti időszakban papírgyűjtést, és rajzpályázatot hirdetünk iskolánkban.
Udvarunkon kemencét építtettünk, melyben ünnepeink alkalmával vagy epochaoktatás keretein belül rendszeresen finomságok sülnek.

Környezeti nevelés területén erősödtek iskolánk kapcsolatai, együttműködései:
– A Déri Múzeumban több alkalommal, több osztállyal vettünk részt múzeumpedagógiai foglalkozásokon.
– A közösségi kert gondolata korunk városi környezetében is jó lehetőséget biztosít a földhöz kapcsolódó munkák, az egészséges élelmiszer előállításhoz való visszatéréshez, a szemlélet formálásához. Ezt az iránymutatást mindkét szerződő fél fontosnak tartja. A Waldorf-iskolában eddig is hangsúlyos volt a természetközeli látásmód, a tényleges földdel való munka epochák vagy heti rendszerességű kertművelés órák során. A Debreceni Egyetem Agrártudományi Központ által támogatott lehetőség ennek a munkának biztosít ideálisabb körülményeket, valamint a Havita-Tész Mezőgazdasági Zöldség-, Gyümölcsértékesítő Szövetkezet kertjeiben rendszeresen szedünk almát.

Intézményünkben kosárfonó szakkör is működik, amely jó kapcsolódási pontot jelent a szülők és más városlakók felé.

Mindezen tevékenységek az óriási elismerés mellett nagy felelősséggel járnak. A cím 3 évre szól és komoly munkát is jelent egyben. 3. alkalommal az “Örökös ökoiskola” cím elnyerését tűzzük ki célul.

      FENNTARTHATÓSÁG ELVEI ISKOLÁNKBAN

      ZÖLD KIHÍVÁSOK HÉTRŐL HÉTRE

      LÉLEKzetFÁK FAÜLTETÉSI PROJEKT

      ÖKOISKOLAI BESZÁMOLÓ  2013-2014

         ZÖLDESÍTÉS KÉPEKBEN  2014

      ÖKOISKOLAI BESZÁMOLÓ 2014-2015        KÉPEKBEN

      ÖKOISKOLAI BESZÁMOLÓ  2015

         UDVARSZÉPÍTŐ NAP KÉPEKBEN   2016

         KERTMŰVELÉS EPOCHA AZ AGRÁRON KÉPEKBEN  2016

         HÁZÉPÍTŐ EPOCHA A WALDORF-ÓVODÁBAN KÉPEKBEN   2016

      AUTÓMENTES VILÁGNAP – Szeptember 22.

      ÖKOISKOLAI BESZÁMOLÓ  2016-17  1. félév