A hétfői főoktatáson vendégünk volt Vastag Tünde, a DKV munkatársa, aki interaktív óra tartását ajánlotta fel a 3.osztálynak tömegközlekedés témakörben. Mivel ökoiskola vagyunk: miért ne lehetne népszerűsíteni nálunk is a közlekedés ezen ágát, a közlekedési szabályok tanulása is ránk fér. Nagy élményben volt részünk, mert igaz ugyan, hogy elsősorban “fő”oktatás volt, azaz fejmunka, szóbeli kérdezz-felelek következett, de időutazással indítottunk. Képzeletben visszautaztunk őseink idejébe, az 1900-as évekbe és elképzeltük az akkori közlekedési eszközöket. Tünde néhány képet is mutatott illusztrációképpen: megtudhattuk, mi a különbség a lóvasút és az omnibusz között, milyen volt a sínbusz. Miért nem volt jó, hogy a villamost annak idején az “út” szélére helyezték ‒ akkoriban még járda sem volt. Minderre interaktív kérdés-felelet formájában vezettük rá a gyerekeket.
Számoltunk is: még ha nagyon környezetbarát módon utazik valaki ‒ azaz telekocsi-rendszerrel kihasznál minden férőhelyet ‒, akkor is 20 kocsi kiváltására alkalmas egy csuklós busz.
Néha Tünde is kapott fogós kérdést tanítványainktól: pl. azt halljuk lépten-nyomon, hogy a tömegközlekedési járművek közül a villamos a legkörnyezetbarátabb, meg hogy az nem pöfékel, mint régen a széntüzelésű kocsik, de közben az áramtermelés is szennyez… Az előadónk is elismerte, hogy ahol megtermelik az áramot, ill. az erőművekben valóban van szennyezés, de legalább ott, ahol szállít, kevésbé…
A kresz szabályaiból is átbeszéltünk jónéhányat és nagyon kérte, hogy legalább fényvisszaverő csík legyen rajtunk, ha sötétben közlekedünk. Kézhez kaptunk különböző táblákat, amikkel jeleznünk kellett válaszainkat a tömeg- és az egyéni közlekedés kapcsán, melyekre az osztály lelkesen válaszolgatott. Úgy váltunk el egymástól, hogy szívesen elmennénk meglátogatni a telephelyüket is: egy ingyenes villamosos úttal fogunk betekintést kapni a DKV telepjére.
Jelenleg mérés epochában vagyunk ‒ hogy is tartozik ide ez a téma? A “minden mindennel összefügg” elve alapján jól kapcsolható volt: mivel Márton-napon meglepetésünkre az Agráron magszerű Manóbabákat talált az osztály és éppen nekik terveztünk manóházakat: készültek az alaprajzok… és méricskéltünk nekik az ideális manófalva mellé egy manóvárost is, ahová tömegközlekedési eszközöket rajzoltunk, pár cm-nyi járműalaprajzokat lemérve vagdostunk és ahová természetesen LÉLEKzetFÁT is ültettünk képzeletben:)

Hegedűsné Tóth Judit
3.o. osztálytanító

 2017.11.27. Mérés epocha 3.o