Az őszi szünet után 5 napos projekthetet szerveztünk gimnazistáinknak, mely 6 téma köré csoportosult:
– Épületszépítés
– Nyíregyházi Múzeumfaluban való múzeumi segítő
– Saját ruha csinosítása, átszabása
– Kisfilm készítése az iskoláról
– Szállópor mérése a városban
– Rock zenekar
A diákok a tanárokkal együtt tervezték meg a hetet. Minden nap 8-14 óráig dolgoztak a saját projektjükön.

Szemezgetés diákjaik élménybeszámolóiból:

  • Mikor a Waldorf-gimnáziumról van szó és annak módszereiről én mindig az ilyen projektheteket és egyéb gyakorlati feladatokat emlegetem fel, mert én úgy vélem, hogy ezek adják a gimnáziumunk esszenciáját.
  • A projekthét célja a változatosság, a kizökkenés a mindennapok monoton rendjéből.

 

Kisfilm készítése az iskoláról

  • A most felvezetett projekthéten (…) egy iskolai videó elkészítésébe fogtunk bele. Ennek az volt a célja, hogy mélyebben megismertesse iskolánkat a külsős, esetleg újonnan csatlakozott személyekkel, ezáltal pedig gyakorlatilag promotálja az iskolánkat.
  • A folyamat kezdéseképpen létrehoztunk egy storyboard-ot, amin előre elterveztük, hogy miképp fog összeállni
    a videó, aztán megbeszéltük, hogy kikkel csináljunk riportot és milyen eszközökre lesz szükségünk.

 

Rock zenekar

  • A célunk egy olyan zene megírása és előadása volt, melyben mindenkinek van valamilyen szerepe.
  • A projekthéten minden csoport másra vállalkozott, mi például zenélésre. A mi projektünk célja egy teljes, viszonylag minőségi rockszám kitalálása és elkészítése volt.
  • Az első napon a közös kezdés után mindenki behangolt, beállította a hangszereket. Az első feladat az volt, hogy mindenkinek improvizálni kellett vagy egy már megtanult részletet előadni a hangszerén, és a többieknek hozzá kellett igazodnia/alá kellett játszania – nyilván abban a hangnemben, melyben az épp improvizáló játszik. Ezekből alakultak ki a zenénk fontosabb (solo) részei.
  • Háromféle feladat volt a projekt alatt: zeneelemzés, zeneírás és zenélés. A munka jellege kreatív és hangos volt. A napokat zeneelemzéssel, közös improvizációval vagy beszélgetéssel kezdtük. A zeneírást rockos, de inkább metálos irányból közelítettük meg.
  • Összességében az egész hét egy kreatív zenei munka volt.

 

Épületszépítés

  • Az egész célja az volt, hogy
    – megszépítsük a gimis épületet.
    – kidíszítsük a gimnázium új épületét.
    – külsőleg és belsőleg feldobjuk a gimnázium épületét. 
  • A főbb célok: a 10-11. o. termének a kifestése, üzenőfalak létrehozása, a galéria parkettázása, illetve kisebb munkák pl. fogasok, polcok elhelyezése.
  • Festettünk üzenőfalat, ami parafából készült. Régi fogasokat festettünk át és fúrtunk fel.
  • (…) csináltunk üzenőfalat, festettünk lambériát, amit előtte le is csiszoltunk és a fürdőszoba falát is segítettünk kifesteni. Az üzenőfalat mi magunk állítottuk össze és festettük le.
  • (…) polcok kerültek a falakra, fogasokat fúrtunk fel, és a 10. o. szekrényét is felajtóztuk.
  • A két teremben nagyon szép festések születtek, lettek felrakva függönyök is.
  • A munka eredménye a 10.-es és a 11.-es terem kidekorálása, illetve a folyosó és a fürdőszoba díszítése lett.
  • Tanulságok, hogy nagyon könnyen lehet akár a semmiből is valami szépet kihozni.     

 

Nyíregyházi Múzeumfaluban való múzeumi segítő

  • Célja, hogy betekinthessünk a múzeumfaluban dolgozó emberek mindennapjaiba; segítsünk a múzeumnak
    a munkaerőhiányban.
  • A napi teendők között volt bőrvágás, leltározás, fiókok bélelése. Több alkalommal is bejárhattuk a múzeumfalu területét. A fő munkánk a magtárban volt.
  • Minden egyes feladatot kellően elmagyaráztak. Olyan feladatok voltak, melyek precizitást és türelmet igényelnek.
  • Számomra nagyon élvezetes volt az a hét, amit ott tölthettem és örülök, hogy az ott dolgozók számára csökkenthettem az elvégzendő munkák számát.
  • Pozitív, hogy megfoghattunk sok mindent, kedvesek voltak az emberek, jó volt a hangulat, olyan részleteket láttunk a múzeumból, amit még kb. senki, és volt idő körbejárni a múzeumot.
  • Sokat tanultam a régi falusi tárgyakról, meg hogy milyen érdekes megoldásaik voltak akkor is az embereknek
    a faluban.

 

Saját ruha csinosítása, átszabása

  • A projekt célja az volt, hogy kipróbáljuk magunkat a varrás, a ruhaátalakítás és a batikolás terén.
  • Azon ruhák átalakítása, amiktől még a legszívesebben nem akarunk elszakadni, de még meg akarjuk valahogy tartani vagy menteni.
  • A projekthéten a ruhadíszítő csapattal (…) a régi, új, szűk vagy bő ruháinkat újítottuk fel, esetleg díszítettük újra.
  • Feladatok/történések: tervezés, rajzolás, mérés, méretek, hozzávalók beszerzése, vágás, varrás, batikolás, hipózás, hipózott filccel mintarajzolás.
  • Ami évek óta nagyok voltak nadrágjaim, végre megtanultam, hogy kell a legegyszerűbben bevenni és végre tudom őket újra hordani.
  • Volt egy felsőm, aminek nagyon nagy a kivágása, így oda bevarrtam csipkét. Pár ruhát átbatikoltam, mert vagy nem tetszett a színe vagy másmilyen színben kellett nekem az adott ruha vagy valamit csak fel akartam dobni színekkel.
  • A projekt tanulsága az volt, hogy nem kell a ruhákat egyből kidobni.
  • (…) az egyik pozitívum a héten az, hogy egy csomó ruhát, amit eddig nem hordtam, így már tudom…
  • Szeretném megköszönni Panni néninek, hogy létrehozta ezt a fantasztikus projektet és azt az alapos odafigyelést és segítségnyújtást, amit nyújtott mindannyiunknak.

 

Értékelés

  • Az egészben a társaság volt a legjobb, mert eddig az osztályokból nem tudtunk közösen hosszabb időt eltölteni.
  • Tetszett, hogy össze lehetett dolgozni a többiekkel, és fogjuk rá, gyorsan is haladtunk, a munkák nagyon szépek lettek szerintem.
  • Nekem nagyon tetszett ez a hét, mert más volt, mint a többi, és kipróbálhattam valamit, amit magamtól nem tettem volna. (…) És egy kicsit a vírusról is elfeledkezhettünk.
  • A hét pozitív élményekkel teli volt nekem, nagyon jó volt a csapattal együtt dolgozni, nagyon jó volt a tár-saság, egész jól segítettük egymást, bátran mondhattunk véleményt, megnyíltunk egymás előtt, munka közben jókat szórakoztunk is párszor.
  • Összességében nekem pozitív hangvételű volt a hét. Jó volt a társaság, mindenki azt csinálta, amit szeretett, sokat nevettünk és jó volt a végén ránézni, hogy négy nap alatt hova is jutottunk.
  • Én úgy vélem, hogy az ember az ehhez hasonló alkalmakból tud a legtöbb tudást szerezni. Én bízvást állíthatom, hogy rengeteget tanultam ezen a héten úgy, hogy még élveztem is és ezt nagyon megbecsülöm.

 

Javaslat, köszönet

  • Egy projekten egy hétig minden nap kell dolgozni, szóval lehet, hogy a diákok véleményét is meg kellene kérdezni a projektek kitalálásánál.
  • Amin még változtatnék jövőre, az, hogy megkérdezik a diákokat a tanárok, hogy mik azok a projektek, amivel szívesen foglalkoznak, majd összevetnénk a tanárok ötleteivel.
  • Köszönöm a tanári karnak ezt a kiváló ötletet, és az emögött rejlő jóindulatot!
  • Én azt kívánom jövőre, hogy ne választani kelljen a projektek közül, hanem kitalálni kelljen projekteket, hiszen hogy Stephen Kinget idézzem „Ha az ember valamit szívesen csinál, akármeddig hajlandó bajlódni vele.”.

 

 

GIMIS PROJEKTHÉT FOTÓK   ••••►