A vitaminok
ismeretterjesztő előadás
EFOP-1.8.5-17-2017-00210
Menő menza a Napraforgó Waldorf Iskolában

Ismeretterjesztő előadás a vitaminokról és ásványi anyagokról a 8-9 éves korosztály számára.
Játékos formában, interaktív módon beszélgettünk a vitaminok szervezetünkben betöltött szerepéről. Résztelesen kitértünk a főbb vitaminokra. Csoportosítottuk ezeket oldékonyságuk szerint.

Az alábbi vitaminokról volt szó:
A vitamin: Az A-vitaminnak különösen fontos szerepe van a szem és a bőr működésében. Ezen kívül szerepe van a csontok, a fogak és a kötőszövet fejlődésében is. Fő forrásai a máj, húsok, tojássárgája, tej, tejtermékek, vaj. Az A-vitamin előanyagait (provitaminjait), az ún. karotinoidokat elsősorban a vörös, sárga és zöld húsú zöldségek és gyümölcsök tartalmazzák.
D vitamin: Szerepet játszik a csontok és a fogak megfelelő fejlődősében. Fontos szerepet játszik az immunrendszer megfelelő működésében. Ezen kívül szükséges a véralvadási, sejtnövekedési és idegrendszeri működéshez. Legfontosabb D-vitaminforrás a halmájolaj, lazac, máj, tojássárgája, tej, tejszín, illetve egyes sajtok (Ementáli, Pannónia). D-vitaminhoz nem csak a táplálékfelvétel útján jut a szervezet, hanem a napfény hatására a szervezetünk is képes előállítani.
B vitaminok: Szükségesek a vérképzéshez, egyes hormonok képzéséhez, és az idegrendszer működéséhez. Fő B-vitamin forrás a búzacsíra, élesztő, hús, máj, tej, tojás, teljes kiőrlésű gabonafélék, olajos magvak, száraz hüvelyesek, brokkoli, fejes káposzta, csonthéjas gyümölcsök.
C-vitamin: Szerepet játszik az immunrendszer normális működésében, a sebgyógyulásban, hormonok képződésében, egyes ásványi anyagok (vas, cink, réz) felszívódásában. Antioxidáns hatású, azaz megköti a szervezetben képződő káros hatású szabad gyököket. Fő forrása a zöldpaprika, brokkoli, káposzta, karalábé, kelbimbó, karfiol, narancs, mandarin, grapefruit, citrom, kivi, csipkebogyó, feketeribizli, málna, eper, zöldpetrezselyem. Hő (pl. főzés) hatására könnyen lebomlik.

A foglalkozás végén külön kitértünk a változatos étrend fontosságára, hiszen így biztosítható legkönnyebben a megfelelő vitaminbevitel.
Az előadást ételkészítéssel színesítettük. A gyerekekkel egy almás-répás kókuszgolyót készítettünk, amibe kekszmorzsa helyett őrölt mogyorót tettünk. Illetve készült egy szedres házi joghurt is. Az ételeken keresztül szemléltettük, milyen sokféle módon használhatók fel a zöldségek és gyümölcsök.  Bemutattuk, hogy milyen könnyen megvalósítható a változatos gyümölcs és zöldségfogyasztás.

 

PÁLYÁZATOK, PROJEKTEK:    ••••►